Från osäker till synlig på LinkedIn

”Om du hade frågat mig för ett år sen vad jag tyckte om att posta på LinkedIn, hade jag nog ryckt på axlarna och sagt ’tja, jag gör det ibland – mest för att visa att jag lever’.”

Fredrik Lannebjer, Account Executive på Scrive, visste innerst inne att han missade något. Han ville sälja mer och han behövde göra det smartare.

”Det låter kanske krasst, men så var det. När jag först lärde känna David och Grandur så såg jag direkt potentialen i vad de kunde hjälpa mig med. En färdig process, en tydlig strategi – och med mitt redan etablerade nätverk kände jag att det kunde bli riktigt bra.”

Tidigare använde han LinkedIn sporadiskt, utan tydlig plan.

”Jag lade upp något då och då, men det fanns ingen tanke bakom det. Det var mest för att visa att jag fortfarande fanns kvar i branschen”.

En gnista som tände något större

”Så när jag såg att David, som jag jobbat med tidigare, hade startat Grandur, en byrå som hjälper säljare med LinkedIn-strategier och bygga personliga varumärken, tände det till. Jag bokade ett samtal direkt.”

Det var inte motivationen som saknades. Det var strukturen.

”Jag hade ingen plan. Jag visste inte vad jag skulle skriva om eller varför någon skulle bry sig.”

 

Workshopen blev vändpunkten

LinkedIn-workshopen med Grandur blev startskottet på något större.

”Det var inte bara en massa fluff. Vi jobbade konkret. Vem pratar jag med? Vad kan jag som faktiskt hjälper andra? Hur bygger jag förtroende innan jag ens sagt hej?”

Med stöd i form av färdiga mallar, feedback och vägledning förändrades allt.

”Det som tidigare känts krystat, att skriva, dela, engagera, blev plötsligt naturligt. För första gången kände jag att det faktiskt fanns en röd tråd i det jag gjorde. Och det gav resultat.”

 

LinkedIn gick från bonus till business

LinkedIn gick snabbt från att vara ett sidoprojekt till en strategisk säljkanal.

”Bara några veckor in började det hända saker. Nya kontakter, gamla relationer som togs upp igen, förfrågningar. Idag är det här en självklar del av mitt arbete. Inte något jag gör ’vid sidan av’, utan ett verktyg jag använder aktivt för att bygga relationer och skapa affärer.”

Och det handlar inte om att bli influencer eller jaga likes , det handlar om att bli relevant.

”För mig handlade det inte bara om fler leads. Det handlade om att ta kontroll över min digitala närvaro och bygga ett personligt varumärke som speglar mig, inte bara min titel.”

 

Fredriks råd till andra säljare

”Jag tror många säljare är där jag var – man vet att man borde, men man vet inte riktigt hur. Om du är säljare och funderar på om LinkedIn är värt tiden – mitt svar är ja. Men gör det rätt från början.”

”Jag är glad att jag tog hjälp, och jag rekommenderar Grandur alla dagar i veckan.”

 

Vill du också förvandla din LinkedIn-närvaro till en affärsdrivande kanal?

Är du redo att ta din LinkedIn-strategi till nästa nivå och uppnå konkreta affärsresultat? Vår beprövade fyrstegsprocess har hjälpt ledare som Fredrik att bygga en stark digital närvaro som driver värdefulla leads och affärsmöjligheter.

Boka en strategisk LinkedIn-workshop idag och ta det första steget mot att bli en inflytelserik röst inom din bransch!