SERP features / SERP-funktioner

av | okt 16, 2024 | SEO

Idag är sidan med sökresultat (Search Engine Result Page, förkortat SERP) mycket mer än bara tio enkla blåa länkar. Google förädlar sina sökresultat med unika element för att presentera information på ett sätt som bättre möter moderna användares behov.

Dessa element kallas för SERP-funktioner (SERP Features på engelska) och har som syfte att förädla sökresultaten. SERP-funktioner är specialiserade innehållselement som visas på Googles resultatssidor utöver de traditionella organiska sökresultaten.

Det är Googles sätt att ge användaren det mest relevanta sökresultatet. Om vi till exempel söker efter en viss adress eller plats är det naturligt att en karta med vägbeskrivning ger oss bättre hjälp.

Det är väldigt ovanligt att en sökning ger resultat helt utan SERP-funktioner. De olika funktionerna förekommer olika ofta. Vilka funktioner som visas i ditt sökresultat anpassas efter flera faktorer, där relevansen för den specifika sökningen väger tungt.

Det finns många olika typer av sökresultat med olika typer av funktioner. När man jobbar med SEO, antingen själv eller med en SEO-byrå, så är det viktigt att ha koll på hur sökresultaten ser ut – vi kommer därför att i denna artikel lista de vanligast förekommande SERP-funktionerna.

Sponsrat resultat

Sökannonser (Top / Bottom Ads)

Betalda listningar som kan dyka upp i början och slutet på en sida bland annat sökresultat. Förvånansvärt många blandar ihop dessa med de organiska sökresultaten, trots att de är uppmärkta som annonser. Annonser i kombination med någon form av blå länk finns i princip på alla sökresultat. Dessa går inte att arbeta med organiskt då det är ett betalt sökresultat. För att synas på denna typ av sökning så arbetar man med Google Ads annonsering.

Produktannonser (Shopping Ads)

Produktresultat är betalt sökresultat där produkter visas upp i karusellformat ovanför det organiska resultatet. Detta förekommer som vanligast för sökningar där Google uppfattar sökaren som på jakt efter att köpa en specifik produkt. Produktresultatet innehåller bilden på produkten, produktens titel, pris och butikens namn bland annat. Inte heller detta går att arbeta med organiskt då det är ett betalt sökresultat. Även detta hanteras via Google Ads, med antingen Shopping- eller Performance Max-annonser.

Utvalda utdrag (Featured Snippets)

Ett utvalt utdrag är ett summerat svar på en sökfråga som visas direkt i sökresultaten. Användaren får se en summering av svaret på sin sökfråga i kombination med en blå länk som leder till webbplatsen som informationen är hämtad från. Utdragen kommer i sin tur i tre olika format: paragraf, lista eller tabell.

  • Paragraf är där svaret på sökfrågan ges i löpande text
  • Listan är en lista i punktformat
  • Tabellen visar, ja du gissade rätt, en tabell

Paragrafen är det vanligaste formatet av de tre. I ett sökresultat där ett utdrag visas så hamnar det högst upp, ovanför de organiska blåa länkarna.

Andra har också frågat (People Also Ask)

”Andra har också frågat” är en relativt vanligt förekommande sökfunktion. Du har säkert sett den förut. Det dyker upp som en liten ruta med relaterade frågor till söktermen där du som användare kan klicka på frågorna och få ett svar direkt i sökresultaten (och då slipper göra en till sökning). Rutan innefattar vanligtvis 4 frågor och visas i den övre delen av sökresultaten.

Detta får inte förvirras med rutan som vanligtvis dyker upp längst ner för sökresultaten: ”Andra söker även efter”. Ett klick på denna sökfunktion leder till en annan helt ny sökning.

Google väljer att visa sökfunktionen när den sökningen som du har gjort sannolikt leder till fler frågor i ett försök att svara på dessa direkt. Detta är egentligen oavsett vilken typ av sökning det kan vara.

Svaren som visas i ”Andra har också frågat” är ofta också svaren som blir ett ”Utvalt utdrag”. Det innebär att det finns en synergi i att optimera för båda sökfunktionerna.

Kunskapskort (Knowledge Cards)

Kunskapskort har samma position som utvalda utdrag har, och kan vara väldigt lika till utseendet. Den stora skillnaden mellan dessa och utvalda utdrag är att informationen inte hämtas från auktoritära webbplatser utan från information som ses som allmän egendom. Dessa förekommer i våra tester oftare för sökningar på engelska. Ett exempel på en sökning som genererar ett kunskapskort är sökningen efter ”population of sweden”. I och med att dessa inte genereras baserat på innehåll från webbplatser så kan vi som SEO:are inte optimera för att synas på denna position.

Kunskapspanel (Knowledge Panel)

När vi söker efter en person, plats, sak eller organisation så kan Google välja att visa en kunskapspanel. Kunskapspanelen visas till höger om sökresultatet och innefattar en sammanfattning av det som Google känner till om entiteten. Informationen i en kunskapspanel kommer från Googles Knowledge Graph vilket är en databas där Google samlar information om olika entiteter.

Detta ska inte förväxlas med Google Företagsprofil, som också kan visas i samma position. Google Företagsprofil kontrolleras helt av företaget och visar enbart information om verksamheten lokalt. Man kan själv inte skapa en kunskapspanel men om Google väljer att visa den så kan man be om att ta kontroll över den för att själv optimera informationen.

Kunskapspanelen kan innehålla en mängd olika typer av information beroende på vad entiteten är. För en person kan det vara födelsedatum, yrke och kända verk. För en plats kan det vara geografisk information, befolkningsmängd och sevärdheter. För ett företag kan det vara grundare, VD och huvudkontor.

Google använder en rad olika källor för att bygga upp informationen i Knowledge Graph, inklusive öppna databaser, officiella webbplatser och andra pålitliga källor på nätet. Det är därför viktigt att se till att rätt information om din entitet finns tillgänglig online om du vill påverka vad som visas i en eventuell kunskapspanel.

Bildresultat (Image Pack)

Bildresultat visar en rad med bilder som leder användaren till Googles bildsök. De här bilderna kan dyka upp var som helst i sökresultaten – de kan hamna långt upp eller långt ner. Det beror helt på vad Google tror att användaren vill se.

När Google tolkar att användaren är ute efter bilder så trycker de in detta i sökresultaten. Det kan hända vid väldigt tydliga sökningar där man faktiskt skriver att man letar efter en bild i sin sökfråga. Men det kan också vara vid andra typer av sökningar där Google tror att användarens sökupplevelse blir bättre av att få se några bilder.

Söker du exempelvis efter ”bilder på corgi valpar” så får du direkt upp bilder på världens sötaste hundras. Testar vi att plocka bort ordet ”bilder på” och istället bara söker på ”corgi valpar” så förstår Google ändå att du sannolikt får en bättre sökupplevelse av att få se lite bilder på de söta små djuren.

Videoresultat (Video Carousels)

Videoresultaten består av en rad länkar med tillhörande miniatyrbild från YouTube eller andra videoplattformar. De här är inte lika vanliga som bildresultaten, men de dyker upp när Google tror att en video kan vara svaret på din sökning. Vissa sökfrågor besvaras enklast genom en video. Exempelvis för sökningen ”hur knyter man skorna” så visas ett videoresultat ofta högt upp. Det går givetvis också att förklara hur man knyter skorna i text, många av sökresultaten gör just det, men många användare kan ha nytta av en visuell guide – därav ett videoresultat till sökfrågan.

När du klickar på någon av dessa videolänkar så hamnar du direkt på videons källa. Det kan vara YouTube, Vimeo eller någon annan videoplattform.

Precis som med bildresultaten så kan videoresultaten dyka upp var som helst i sökresultaten. Google placerar dem där de tror att de kommer att vara mest användbara.

Lokal sökruta (Local Pack)

Om Google tolkar sökningen som en lokal sökning så kommer det sannolikt att dyka upp en så kallad ”lokal sökruta” i sökresultatet. Det här är särskilt vanligt när sökningen kommer från en mobil enhet.

En lokal sökning kan innehålla ord som tyder på att sökningen är lokal, exempelvis sökningen ”köpa bil göteborg”. Men det kan också vara sökningar som underförstått har en lokal begäran, exempelvis sökningen ”frisörsalong” – för visst vill man inte åka allt för långt för att klippa håret?

En lokal sökruta innehåller en karta och tre företag som matchar sökningen. Du får se deras namn, adress, öppettider och till och med recensioner direkt i sökresultatet. För vissa sökningar så innefattar lokal sökruta även länkar och vägbeskrivningar till dessa platser.

Vi kan optimera vår synlighet i lokala sökrutor, men där många andra optimeringsåtgärder görs på webbplatsen så är ens Google Företagsprofil i fokus när det gäller lokal sökruta.

Huvudnyheter (Top Stories)

Vissa sökningar har en stark relevans koppling till nyheter. Google håller koll på trendande nyheter via Google News och matchar sökfrågor som matchar dessa nyheter. Vem som helst kan inte synas för denna typ av resultat – utan det behöver vara en webbplats som är godkänd för Google News.

Nyhetsresultaten kan dyka upp på olika sätt i sökresultaten. Ibland ser du en ruta med ”Toppnyheter” där du får en snabb överblick över de senaste rubrikerna. Andra gånger kan du se en karusell med nyhetsartiklar som du kan bläddra igenom.

För att kunna synas för denna typ av sökfunktion så behöver webbplatsen vara godkänd och verifierad för Google News.

AI Overviews

Detta är en nyare sökfunktion som introducerades till sökarna under 2024. Funktionen använder sig av AI för att sammanfatta och förenkla information så att det blir tillgängligt för dig direkt i sökresultatet. Tanken är, likt sökfunktionerna ”Andra har också frågat” och utvalda utdrag, att du som sökare inte ska behöva göra fler sökningar eller behöva lämna sökresultaten för att få svar på enklare frågor.

AI-översikter dyker upp som en ruta högst upp i sökresultaten och ger ett genererat svar relaterat till ämnet du sökt på. Google använder sin AI, Gemeni, för att analysera och sammanställa information från olika källor. OpenAI lanserade nyligen även sin motsvarighet, SearchGPT.

Rich snippets

Google kan också välja att addera mer information till de tio blåa länkarna. När information adderas till ett sökresultat så kallas det för en “rich snippet”, eller resultatet för “rich results”. Tanken bakom rich snippets är att göra länkarna mer tilltalande i sökresultaten och på så sätt få dem att sticka ut och öka andelen klick till siten. Det finns många olika typer av rich snippets men några av de vanligaste är:

Bilder bredvid textresultat

För vissa sökningar så lägger Google till bilder till de blåa länkarna. Detta är baserat på den sida som Google bedömer är mest relevant på den angivna sidan. Bilder dyker inte upp bredvid alla blåa länkar, utan Google gör en bedömning där de ska visas för de sökningar där de också bidrar till att förhöja sökupplevelsen. Bilder på sidan kan optimeras för att öka möjligheterna till synlighet.

Produktinformation

Visar upp information om en produkts tillgänglighet, bild, pris, antal recensioner och betyg. Den här typen av förbättringar kan vara riktigt värdefulla för e-handelssiter då användaren kan få nyttig information om produkten redan innan de når siten. Produktinformation kan optimeras för att öka möjligheterna till synlighet.

Receptinformation

Visar upp information som betyg, hur lång tid det tar att laga rätten eller kaloreier. Även detta kan hjälpa användaren att bedöma om resultatet är rätt för dem och om de bör klicka sig vidare. Viktigt för siter som arbetar med recept att optimera för denna typ av synlighet.

Sitelinks

Sitelinks förekommer som vanligast när man genomför en sökning som har en tydlig koppling till ett visst varumärke. Då kan Google välja att få det sökresultatet att handla lite extra om just det företaget. Ett sätt som detta kan yttra sig på är genom att de vanliga blåa länkarna också får extra länkar under sig till andra sidor som kan bedömas som relevanta för användaren att se. Det går inte att direkt optimera för att få sitelinks, men det finns indirekta metoder som hjälper en att få sitelinks i sitt sökresultat – exempelvis genom att optimera sitens struktur.

<a href="https://grandur.se/author/josef-danoiu/" target="_self">Josef Danoiu</a>

Josef Danoiu

2024-10-16

Dela Google Search Console – steg för steg

Google Search Console är ett kraftfullt verktyg för digital marknadsföring. Du får direkt tillgång till ovärderlig data - vilka sökord som leder till din site, hur många som klickar och hur dina sidor rankar i Googles sökresultat. För att kunna samarbeta effektivt...

Så mäter du resultatet av SEO

SEO är en del av din totala marknadsföring och behöver utvärderas tillsammans med dina andra marknadskanaler. För att göra det på ett vettigt sätt behöver vi först vara överens om varför vi över huvud taget jobbar med marknadsföring. Svaret är enkelt - det ska leda...

Vad är Google Search Console?

Google Search Console är ett användbart gratisverktyg som hjälper dig förstå och förbättra din webbplats synlighet i Googles sökresultat. Med Google Search Console kan du övervaka hur din webbplats presterar i sökresultaten och hantera delar av din tekniska SEO. När...