Dela Google Search Console – steg för steg

av | jan 8, 2025 | SEO, Kontotillgång

Google Search Console är ett kraftfullt verktyg för digital marknadsföring. Du får direkt tillgång till ovärderlig data – vilka sökord som leder till din site, hur många som klickar och hur dina sidor rankar i Googles sökresultat. För att kunna samarbeta effektivt kring din SEO behöver du ofta dela denna guldgruva av data med kollegor eller din SEO-byrå. Här visar vi hur du gör, steg för steg. Är du helt ny på att använda verktyget rekommenderar vi också att du läser vår guide om vad Google Search Console är och hur du använder det.

Steg 1: Logga in på Google Search Console

Först behöver du se till att du är inloggad på ditt Google-konto och har tillgång till din webbplats. Du loggar in via search.google.com/search-console.

Steg 2: Välj egendom att dela

I rullgardinsmenyn uppe till vänster hittar du dina webbplatser. Om samma webbplats dyker upp flera gånger, välj den som har ”Domain property” – det är det bästa alternativet att dela. Syns inte din webbplats alls? Då behöver du först verifiera den i Google Search Console.

Steg 3: Navigera till inställningar

Leta dig ner till botten av vänstermenyn och klicka på ”Settings” (eller ”Inställningar” om du kör svenska versionen).

Steg 4: Hitta användarhanteringen

Under inställningarna hittar du ”Users and permissions” (på svenska ”Användare och behörigheter”) – klicka där.

Steg 5: Dela med användare

Nu är det dags! Klicka på den blå ”Add user”-knappen (eller ”Lägg till användare” på svenska).

Steg 6: Skicka delningsförfrågan

Här skriver du in e-postadresserna till de personer du vill dela med (till exempel josef@grandur.se och david@grandur.se om du ska dela med Grandur). Ska du dela med en SEO-byrå? Ge dem ”Full” behörighet. Delar du internt? Då är det ”Owner” som gäller. Avsluta genom att klicka på Add – och vips så har du delat din Search Console!

<a href="https://grandur.se/author/josef-danoiu/" target="_self">Josef Danoiu</a>

Josef Danoiu

2025-01-08

Så mäter du resultatet av SEO

SEO är en del av din totala marknadsföring och behöver utvärderas tillsammans med dina andra marknadskanaler. För att göra det på ett vettigt sätt behöver vi först vara överens om varför vi över huvud taget jobbar med marknadsföring. Svaret är enkelt - det ska leda...

Vad är Google Search Console?

Google Search Console är ett användbart gratisverktyg som hjälper dig förstå och förbättra din webbplats synlighet i Googles sökresultat. Med Google Search Console kan du övervaka hur din webbplats presterar i sökresultaten och hantera delar av din tekniska SEO. När...

Vad är länkar (Backlinks) och hur fungerar de?

En länk (eller backlinks) är som en digital bro som låter besökare klicka sig från en webbplats till en annan. När andra webbplatser länkar till din sida kallas det för en "backlink" och dessa länkar är en central del av SEO (läs vår guide “Vad är SEO?”). Dessa länkar...