Google Search Console är ett kraftfullt verktyg för digital marknadsföring. Du får direkt tillgång till ovärderlig data – vilka sökord som leder till din site, hur många som klickar och hur dina sidor rankar i Googles sökresultat. För att kunna samarbeta effektivt kring din SEO behöver du ofta dela denna guldgruva av data med kollegor eller din SEO-byrå. Här visar vi hur du gör, steg för steg. Är du helt ny på att använda verktyget rekommenderar vi också att du läser vår guide om vad Google Search Console är och hur du använder det.
Steg 1: Logga in på Google Search Console
Först behöver du se till att du är inloggad på ditt Google-konto och har tillgång till din webbplats. Du loggar in via search.google.com/search-console.
Steg 2: Välj egendom att dela
I rullgardinsmenyn uppe till vänster hittar du dina webbplatser. Om samma webbplats dyker upp flera gånger, välj den som har ”Domain property” – det är det bästa alternativet att dela. Syns inte din webbplats alls? Då behöver du först verifiera den i Google Search Console.
Steg 3: Navigera till inställningar
Leta dig ner till botten av vänstermenyn och klicka på ”Settings” (eller ”Inställningar” om du kör svenska versionen).
Steg 4: Hitta användarhanteringen
Under inställningarna hittar du ”Users and permissions” (på svenska ”Användare och behörigheter”) – klicka där.
Steg 5: Dela med användare
Nu är det dags! Klicka på den blå ”Add user”-knappen (eller ”Lägg till användare” på svenska).
Steg 6: Skicka delningsförfrågan
Här skriver du in e-postadresserna till de personer du vill dela med (till exempel josef@grandur.se och david@grandur.se om du ska dela med Grandur). Ska du dela med en SEO-byrå? Ge dem ”Full” behörighet. Delar du internt? Då är det ”Owner” som gäller. Avsluta genom att klicka på Add – och vips så har du delat din Search Console!