Google Search Console är ett användbart gratisverktyg som hjälper dig förstå och förbättra din webbplats synlighet i Googles sökresultat. Med Google Search Console kan du övervaka hur din webbplats presterar i sökresultaten och hantera delar av din tekniska SEO.
När du öppnar Google Search Console möts du av rapporter som ger dig insikt i hur din webbplats presterar i sökresultaten. Du ser tydligt hur många gånger dina sidor visas, antalet klick de får och genom vilka sökord besökare hittar till din webbplats. Detta gör verktyget till en central del i arbetet med att mäta och förbättra SEO-resultat. För att kunna samarbeta effektivt med kollegor eller din SEO-byrå behöver du ofta dela tillgången till Google Search Console.
Den tekniska aspekten av SEO blir betydligt enklare med Google Search Console. Du kan hantera din sitemap, se vilka sidor Google har indexerat och förstå orsakerna när sidor inte blir indexerade. Google Search Console är särskilt värdefullt eftersom det är en av få källor som ger dig tillgång till data direkt från Google om din synlighet i sökresultaten.
Du når Google Search Console via denna länk och du kan läsa Googles egna dokumentation här.
Performance – Mätning i Google Search Console
En av de huvudsakliga funktionerna vi som SEO-specialister använder Google Search Console för är mätning och utvärdering av vårt SEO-arbete. Till vår hjälp så har vi Google Search Consoles Performance-rapport.
Verktygets stora styrka ligger i att du kan se vad som händer innan användaren kommer till din webbplats. När du sedan kombinerar denna information med data från verktyg som Google Analytics, som visar vad som händer efter klicket, får du en komplett bild av ditt SEO-arbetes effektivitet.
Google Search Console arbetar precis som andra analysverktyg med dimensioner och mätvärden. Dimensionerna beskriver vad vi mäter, medan mätvärdena visar omfattningen av det vi mäter.
Dimensioner
Dimensionerna är som sagt beskrivande. En bra tumregel du kan använda för att förstå om något är en dimension är om det effektivt går att beskriva vad det är i ord. Det finns dock vissa dimensioner som också går att beskriva i siffror, exempelvis ett datum kan skrivas i siffror.
Du kan se det som etiketter som används för att på ett logiskt sätt göra informationen greppbar.
I Google Search Console så kan du arbeta med följande dimensioner:
- Sökfrågor
- Sidor
- Länder
- Enheter
- Utseende
- Datum
Det som gör dessa till dimensioner är att de hjälper oss att organisera och förstå data snarare än att direkt mäta prestanda. De svarar på frågor som vilken, var, när eller hur snarare än hur mycket.
Ett annat sätt att tänka på dimensioner är att de oftast kan användas som filter eller grupperingar i dina rapporter. Du kan exempelvis filtrera en rapport efter att se från vilket land sökningarna kommer ifrån eller till vilken sida som klicken går till.
Queries – Sökfrågor
Sökfrågorna beskriver vad det är som en användare har sökt på för att visa din webbplats i sökresultatet. I Google Search Console så är informationen väldigt specifik vilket innebär att du kan se ganska exakt vilken sökning som har gjorts.
Det kan finnas undantag i vilka sökfrågor som Google väljer att visa dock. Är det sökningar som görs väldigt sällan eller som innehåller information som gör det personligt identifierbart vem det är som har gjort sökningen så kan Google välja att inte visa informationen.
Pages – Sidor
Dimension sidor beskriver vilken av webbplatsens sidor som har visats i sökresultatet. Då en sökning på ett specifikt sökord kan visa mer än en sökning så innebär det att olika sidor kan synas för en och samma sökning.
Countries – Länder
Dimensionen land beskriver vilken geografisk plats som användaren har genomfört sökningen från. Det är särskilt användbart att filtrera rapporter efter länder för webbplatser som arbetar med internationell SEO.
Devices – Enheter
En användare kan genomföra sökningar från olika enheter, exempelvis mobiler, surfplattor och datorer. Datan i Google Search Console finns uppdelad i dimensioner så att vi kan se vilken enhet som har använts vid sökningen.
Search appearance – Visningssätt i sökresultaten
Det finns olika sätt att synas i sökresultaten. De olika sätten att synas i resultaten kallas för SERP-funktioner och finns för att förädla sökresultaten med ett bättre resultat för användaren. Har du en webbplats med recept så finns det ett visningssätt i sökresultaten som är anpassat för denna typ av sökning.
Dimensionen visningssätt hjälper dig att dela upp datan så att du kan se hur din webbplats synlighet ser ut för specifika visningssätt.
Dates – Datum
Dimensionen datum gör det enklare för dig att se hur synligheten för webbplatsen har sett ut på ett specifikt datum. Du får hela webbplatsens synlighet för ett specifikt datum, oavsett vilket sökord, sida eller visningssätt som har lett till att din webbplats har synts den specifika dagen.
Mätvärden
Mätvärden är till skillnad från dimensionerna kvantitativa och numeriska i sin natur – alltså siffror som mäter något konkret. Du ska alltid kunna räkna på ett mätvärde för att utvärdera hur väl något presterar.
En tumregel du kan ha med dig gällande mätvärden är att ett mätvärde ska kunna summeras, jämföras och användas i beräkningar. Tänk på det som en fråga ”kan detta räknas eller mätas?”. Om svaret är ja så är det sannolikt ett mätvärde.
I Google Search Console så arbetar vi med dessa grundläggande mätvärden:
- Klick
- Exponeringar
- CTR
- Genomsnittlig position
Till skillnad från dimensioner, som beskriver vad något är, berättar mätvärden hur mycket, hur ofta eller hur väl något presterar. När du parar ihop mätvärden med dimensioner så kan du beskriva hur mycket av något specifikt som du mäter upp, exempelvis hur många klick som en specifik sida har fått eller hur många gånger din webbplats har synts för en specifik sökterm.
Clicks – Klick
Klick beskriver hur många gånger som någon har klickat på din webbplats i Googles sökresultat. Detta kan ta användaren från sökresultaten till din webbplats, men ska inte likställas med ett besök – en användare kan klicka på resultatet utan att gå vidare och besöka webbplatsen. Att ett klick sker är dock en förutsättning för att få ett besök till webbplatsen. Varje enskilt klick räknas, vilket innebär att en användare kan genomföra flera klick till din webbplats.
Impressions – Exponeringar
En exponering, eller visning, sker varje gång webbplatsen laddas in i ett sökresultat för en användare. Det innebär att exponeringen sker om din webbplats finns på den sida med resultat som laddas för användaren, men inte nödvändigtvis att användaren har sett sökresultatet. Om du konsekvent syns på sida ett för en viss sökning kommer alla exponeringar för den sökningen räknas, oavsett om du är längst ner eller längst upp i sökresultaten.
CTR
Click Through Rate (CTR) är ett beräknat mätvärde som tas fram genom att dela antal klick med antal exponeringar. Resultatet blir ett procenttal som beskriver hur många procent av de gånger som sökresultatet har visats som det har lett till ett klick.
Average position – Genomsnittlig position
Detta mätvärde visar den genomsnittliga positionen där din webbplats visas i sökresultaten. Position 1 är överst på första sidan, position 2 är det andra resultatet och så vidare. Om din webbplats visas på flera positioner för samma sökning används den högsta positionen i beräkningen.
Teknisk SEO i Google Search Console
Den andra viktiga funktionen som du använder Google Search Console till som SEO-specialist är för att identifiera och åtgärda tekniska SEO-åtgärder. Till din hjälp har du olika rapporter som alla kan hjälpa dig att upptäcka, analysera och korrigera tekniska problem som kan påverka din webbplats prestanda i sökresultaten.
URL-inspection
URL-inspektion hjälper dig att undersöka statusen för en specifik sida på din webbplats. Genom att skriva in sidans URL får du snabbt svar på om sidan är indexerad, när Google senast besökte den och om det finns några tekniska problem som behöver åtgärdas. Du hittar enkelt verktyget i den övre menyn i Google Search Console.
När du inspekterar en URL får du detaljerad information om sidans status. Du ser om sidan är indexerad i Google, när den senast crawlades och om det finns några problem med mobilanpassningen. Verktyget visar också om din strukturerade data är korrekt implementerad och fungerar som den ska. Om du vill se exakt hur Google uppfattar sidan kan du använda funktionen ”Testa live-URL”, som visar dig en skärmdump av hur Googlebot ser innehållet.
När du har gjort ändringar på en sida kan du använda verktyget för att be Google crawla om sidan, vilket ofta gör att dina uppdateringar kommer in i sökresultaten snabbare.
Indexering
Rapporterna och funktionerna under fliken indexering ger dig dels en detaljerad översikt över hur Google crawlar och indexerar din webbplats men också möjligheter att förenkla crawlingen och indexeringen samt styra vilket innehåll som vi vill ska synas i sökresultaten.
Indexerade sidor
Rapporten indexerade sidor visar hur många av sidorna som Google har upptäckt i sin crawling som Google också har valt att indexera eller inte indexera. Du kan med denna rapport få en överblick över hur indexeringsstatusen ser ut för din webbplats sidor. Statusen Indexerad innebär att sidan indexeras korrekt och finns med i index. Statusen Inte indexerad innebär motsatsen, sidan är inte med i Googles index. Detta förekommer för de flesta webbplatser naturligt, allt som sökmotorn stöter på vill vi inte nödvändigtvis ska synas i sökresultaten. Men det skulle också kunna ske till följd av ett fel – exempelvis felaktigt användande av noindex-taggar.
Du kan här se vilka sidor som är indexerade och när en sida senast besöktes av en sökmotor. Du kan också få anledningar till varför sidorna som inte är med i index inte har blivit indexerade. Det kan exempelvis vara att de har tagits bort och pekas om (eller att de är brutna och ger status 404).
Sitemap
En sitemap är en särskild fil som fungerar som en karta för sökmotorer. Den innehåller en lista över dina viktiga sidor och hjälper sökmotorer att upptäcka och crawla innehållet effektivt. Denna bör du inkludera i din robots.txt-fil och den ska då vara nåbar för Google. Men du kan göra det lite extra enkelt för Google att hitta den genom att ange den direkt i Google Search Console. Detta gör du under fliken ”Sitemaps” under fliken indexering.
Ta bort innehåll från sökresultat
Detta verktyg ger dig delvis kontroll över innehåll som visas i Googles sökresultat. Du kan skicka förfrågningar om att temporärt dölja innehåll från sökresultaten eller permanent ta bort utgången eller känslig information. Google behöver inte ta hänsyn till alla förfrågningar, men en förfrågan som gått igenom håller i sex månader vilket ger dig tid till att permanent åtgärda innehållet som du inte vill ska synas, exempelvis att sätta det bakom lösenordsskydd.
Experience – Användarupplevelse
Under fliken användarupplevelse hittar du rapporter som hjälper dig förstå hur Google uppfattar din webbplats prestanda ur ett användarupplevelseperspektiv. Här samlas rapporter som syftar till att hjälpa dig skapa en bättre upplevelse för dina användare. Under fliken hittar du rapporter för Core Web Vitals och HTTPS-användning.
Core web vitals
Core Web Vitals är Googles initiativ för att mäta viktiga aspekter av användarupplevelsen som laddningstid, interaktivitet och visuell stabilitet. Rapporten baseras på verklig användardata från Google. Detta skiljer sig exempelvis från tester du kan göra i pagespeed insights för att mäta upp webbplatsens hastighet där datan kommer från uppmätningstillfället.
Rapporten delas upp i dåliga och bra URL:er med mätvärden som har använts för att utvärdera om URL:en presterar bra eller dåligt. Du vill givetvis att alla sidor som besöks av användare ska ge en god användarupplevelse vilket gör det viktigt att inspektera rapporten och se möjliga anledningar till vad som skulle kunna ligga till grund för en eventuellt dålig webbplatsupplevelse.
HTTPS / SSL
HTTPS-rapporten hjälper dig säkerställa att din webbplats är säker för besökarna. Rapporten visar vilka sidor som servas via HTTPS och vilka som inte gör det. Likt Core Web Vitals där du vill att alla sidor ska ge en god upplevelse så är även denna rapport ganska binär i sin natur. Du vill helt enkelt se till att alla sidorna är säkra via HTTPS.
Enhancements – Strukturerad data
Strukturerad data, eller schema-uppmärkning som det ibland kallas, är kodstycken som du kan lägga till på dina webbsidor för att hjälpa sökmotorer förstå innehållet bättre. Fliken med strukturerad data innehåller rapporter med de olika alternativen av strukturerad data som finns på din webbplats och som också stödjs av Google. Du får en separat rapport för varje enskild typ av strukturerad data som Google har kunnat identifiera på webbplatsen.
Du kan använda rapporten för att se om Google fångar upp strukturerad data som finns implementerad. Använder du exempelvis brödsmulor med strukturerad data så får du en rapport specifikt för brödsmulor. Det här är användbart för dig att dels identifiera om Google fångar upp strukturerad data på de sidorna som du har implementerat det på men också om det finns några fel på den strukturerade data du har implementerat.
Rapporten är ganska enkel att förstå, du får en lista på alla sidor som har strukturerad data av den typen som rapporten berör. Saknas det någon sida som du har implementerat den typen av strukturerad data på? Då är det dags att felsöka varför den saknas!
Länkar
Det är knappast någon hemlighet att länkar, både interna som del av webbplatsstrukturen såväl som externa backlinks, är viktiga faktorer i SEO-arbetet. I Google Search Console har vi en rapport där vi kan undersöka vilka länkar det är som Google har upptäckt och indexerat.
Under länkar kan vi se flera viktiga aspekter av din webbplats länkprofil. När det gäller externa länkar kan du se det totala antalet länkar som pekar mot din webbplats, vilka av dina sidor som får mest externa länkar och från vilka domäner dessa länkar kommer. Du får även information om vilka ankartexter som är mest använda i de externa länkarna samt hur din länkprofil utvecklas över tid.
För interna länkar visar rapporten hur din webbplats egen webbplatsstruktur ser ut. Du kan se vilka sidor som får flest interna länkar och därmed förstå din webbplats hierarki baserat på den interna länkningen. Detta hjälper dig identifiera sidor som kan behöva fler interna länkar för att stärka deras position i webbplatsstrukturen.
Sammanfattning
Nu har vi gått igenom allt det här fantastiska som Google Search Console har att erbjuda. Det är ett verktyg som verkligen ger dig koll på läget – från hur din webbplats presterar i sökresultaten till minsta tekniska detalj som kan påverka din synlighet.
Det bästa av allt är att allt detta kommer helt kostnadsfritt från Google. Det finns alltså ingen anledning till att inte börja använda Google Search Console redan idag! Genom att regelbundet hålla koll på dina rapporter och agera på insikterna du får kan du kontinuerligt förbättra din webbplats position i sökresultaten. Men vi vet också att det kan vara mycket att ta in – det är många rapporter, siffror och tekniska aspekter att hålla reda på.
Vi på jobbar dagligen med Google Search Console och hjälper företag att få bättre koll på sin digitala närvaro. Vill du veta mer om hur du kan använda verktyget för just din webbplats, behöver hjälp att ta din SEO till nästa nivå eller bara vill snacka lite gött med en SEO-byrå? Hör av dig till oss – vi älskar att prata SEO och hjälper gärna till!